کد مطلب:234315 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:152

زمین زنده می شود
فالجسد بهذه المنزلة و بالتدبیر فی الا غذیة و الا شربة یصلح و یصح و تزكو العافیة فیه.

پس بدن به منزلت همان زمین است به تدبیر عاقلانه ای كه در خوراك و نوشاب بكار می رود صحیح و سالم میماند و نیروی سلامتی در آن زیاد میگردد.

جمله «تزكو العافیة فیه» نوید دیگری است و دیگر بار هوا خواهان طول عمر را امیدوار میسازد. «زكاء و زكو» بمعنای زیاد شدن است بنابراین عبارت فوق صراحت را دراین دارد كه تدبیر عاقلانه در خوردن و نوشیدن، علت عمده ی طول عمر است و مردمی كه زندگی معقولی از نظر خوراك داشته باشند نه تنها پیر و ناتوان نمیشوند بلكه هر چند در امتداد زمان جلوتر بروند نیروی صحت و عافیت آنها بیشتر می شود مزاج آنها مانند بنائی است كه مصالح درست و محكمی در آن بكار رفته باشد كه نه تنها از باد و باران گزند نمی بیند بلكه آب و آفتاب بر استحكام و دوام آن می افزاید.

بنابراین هر كس میخواهد طول عمر خود را بداند بوضع غذای خود نگاه كند: «فلینظر الانسان الی الطعامه».

پرفسور پیردلور میگوید: دانستن طرز تغذیه یكی از مهمترین عوامل تندرستی است كه متأسفانه كمتر از هر چیز مورد توجه قرار میگیرد.



[ صفحه 100]



در انتخاب خوراك و طرز غذا خوردن اشتباهات زیادی است كه بعضی از آنها بقرار زیر است:

پر خوری را وسیله تندرستی و طول عمر می دانند، اشتها رایگانه معیار برای سنجش احتیاج بدن بخوراك میشناسند، تا اشتها باقی است می خورند، گوشت و قهوه و چای و الكل را در ردیف غذا آورده اند، به غذاهائی كه با وسائل مصنوعی درست شده بیشتر رغبت میكنند.



[ صفحه 101]